divendres, 21 de setembre del 2012

Els alumnes participants en el programa pilot d’optimització del rendiment a partir del Mètode Tomatis milloren en un 63% la seva atenció i concentració.

                                                                                                                                                                  
El programa ha consistit en l’aplicació de dos eines pràctiques per al autocontrol i l’autogestió emocional, Solisten by Tomatis i la Tecnologia emWabe.                                                                     
                                                                                                                                                                 
Una millora del 63% en l’atenció i concentració és la dada més significativa que es desprèn dels resultats obtinguts en l’aplicació d’un programa pilot per al rendiment acadèmic i la millora del estat emocional. Els participants en l'estudi han estat els alumnes de 4º de primària de les escoles Lleidatanes Alfred Potroy de Térmens i Timorell de Castelldans i el programa ha estat coordinat per el Departament de Psicologia i Pedagogia de la Universitat de Lleida.

En quan a les eines que s’han utilitzat, d’una banda Solisten by Tomatis, consisteix en una oïda electrònica, que mitjançant la estimulació auditiva neurosensorial recupera l’escolta activa i millora les capacitats d’atenció, concentració i memorització. D’altra banda la Tecnologia emWabe es basa en un software informàtic que a partir d’un biofeedback cardíac i a partir de visualitzadors i jocs interactius, ajuda als alumnes a gestionar les emocions i l’ansietat i així aconseguir el màxim rendiment.

Els resultats d’aquest programa pilot s’han mesurat mitjançant el test d’atenció D2, qüestionaris als professors i alumnes sobre el clima de l’aula i als familiars dels alumnes participants en el programa sobre els canvis de comportament dels fills.

Pel que fa al test d’atenció D2, la millora entre la puntuació obtinguda en el pre-test i el pot-test ha estat del 63%. El biofeedback ha permès als alumnes observar la seva progressió en l'autogestió emocional reforçant-ne així l’aprenentatge. En quan al clima de l’aula els alumnes tenen major autoconsciència dels factors que afavoreixen el bon clima d'aquesta. I els canvis que refereixen els familiars son molt positius.

Els resultats d’aquest programa pilot son alentidors i constaten que l’aplicació de eines pràctiques per l’autocontrol i l’autogestió de les emocions en les aules contribueixen a millorar l’atenció i concentració dels alumnes i sostingudes en el temps també el rendiment acadèmic.


L'impulsor del programa pilot d'optimització del rendiment, en el qual s'ha utilitzat el mètode Tomatis entre d'altres eines, és Health Managing Group, que va formalitzar un conveni de col·laboració amb el Departament de Psicologia i Pedagogia de la Universitat de Lleida per dur a terme aquest projecte".