MÈTODE TOMATIS -SOLISTEN®


En què es basa el Mètode TOMATIS®


La tècnica del Dr. Tomatis es basa en l’oïda i el sistema nerviós.
   
ÉS POSSIBLE SENTIR BÉ I ESCOLTAR MALAMENT??

Escoltar és un acte passiu, no voluntari i no selectiu, en canvi la capacitat d’escoltar es un acte voluntari i actiu. Aquesta dimensió auditiva, suposa des del punt de vista funcional, el bon funcionament d’un petit complex osteo-muscular, ubicat en l’oïda mitjana.
   

A través de la capacitat d’escolta i per via del sistema coclear i vestibular, podem controlar el llenguatge, la coordinació, l' equilibri, accedim a una bona comunicació, mantenim l'atenció i, com a conseqüència, prenem consciència de tot allò que ens envolta.

Segons les investigacions del Dr. Tomatis, rehabilitant i reforçant el mecanisme de la cadena osicular de l’oïda mitjana, podem obtenir transformacions en la cinètica, en la comunicació i en l’accés a la nostra pròpia consciència, a través de l’estimulació del Sitema Nerviós Central en algunes de les seves àrees, ja que el sistema auditiu provoca una completíssima projecció i estimulació de les àrees cerebrals i, per tant, podem reforçar la mielinització neuronal, la plasticitat sinàptica, i el reforç dels circuits neuro-sensorials establerts pel sistema vestibular i coclear.
Els aparells Tomatis-Solisten®, estan dissenyats per a establir un contrast perceptiu sonor únic. Aquest efecte provoca la tensió i a continuació la relaxació dels músculs de l'oïda. Aquest efecte balança, s’obté a través d’una doble alternància entre el timbre i la intensitat que, nescessiten un gran esforç d’acomodació per part de l’oida. Aquesta activitat es comparable a una gimnàstica que, gràcies a una activitat repetida i una mobilització progressiva de l'oïda, permet optimitzar la transmissió del missatge sonor al cervell.
   
 

A qui va dirigit el Mètode Tomatis®??
Degut a que l’oïda es un sistema d’integració sensorial, desenvolupa un paper eficaç en nombrosos àmbits.

o       Trastorns de l’aprenentatge i la comunicació

Un dels factors més importats dels trastorns de l’aprenentatge es l’absència de gest articulatori o corporal, que comporta un trastorn de la memòria a curt termini, condicions indispensables per dur a terme un aprenentatge normal. Per això els àmbits d’aplicació es refereixen directament a les adquisicions escolars (dislèxia, disortografia, discalculia, disgrafia, etc.)

Per poder parlar, llegir i escriure correctament, es necessari poder discriminar i analitzar els sons que es perceben i reproduir-los a través d’una oïda sense bloquejos.

o       Trastorns de l’atenció
L’atenció és la capacitat de seleccionar i guardar en la consciència un esdeveniment exterior o un pensament. L’ atenció pot dividir-se en dos components:

- Component relatiu al grau i a la intensitat.
Correspon a un estat general de l’estimulació i vigilància que permet al sistema nerviós ser receptiu a tota forma d’informació que li arriba.

- Component selectiu de l’atenció.

És la capacitat de poder concentrar-se en alguns elements de la situació, inhibint al mateix temps aquells que no es consideren pertinents. És per tant, la capacitat de resistir a la distracció i distingir la informació pertinent.

o       Trastorns afectius i emocionals

Igual que ens adonem de la importància del moviment per a mantenir el cos en bona forma, no sempre ens adonem de la importància de mantenir ocupat el nostre cervell.

Degut a que l’oïda és el canal de pas més important dels missatges sensorials del cos humà, quan l’estimulem enviant-li missatges sensorials, ens dinamitza i relaxa. Aquesta estimulació pot ser deficient quan el cervell desencadena un mecanisme de inhibició o protecció per protegir-se d’un entorn agressiu o desprès d’un xoc emocional.

El mètode Tomatis®, permet efectuar una carga d’estimulació cortical augmentant la carga energètica del cervell eficaç per combatre l’estrès, el cansament, ansietat etc.

o Transtorns motors
Degut a les relacions neurofuncionals de l’oïda amb el sistema vestibular que intervé en la coordinació muscular i equilibri, el tractament amb el Mètode Tomatis® té una aplicació eficaç en la motricitat infantil.

o Persones de la tercera edat

L’envelliment de la població es una realitat i l’envelliment amb qualitat física, psicoemocional e intel·lectual, és una necessitat que només es pot satisfer a través de la pràctica d’un exercici físic adequat a l’edat i la estimulació i dinamització del cervell, la memòria i la creativitat.

El Mètode Tomatis® a través de la estimulació de l’oïda, potencia l’escolta i desperta en la persona el desig de comunicar-se proporcionant una important aportació energètica al cervell. Aquesta càrrega energètica es tradueix en un augment de vitalitat que ajuda a disminuir el cansament i els malestars psicosomàtics propis de l’edat. Aquesta actitud mental més positiva i optimista ajuda a enfortir el sistema immunitari.